reklama

Nebojme sa autizmu

„Autizmu sa netreba báť. Treba o ňom len viac hovoriť.“ Túto vetu považujem za hlavnú myšlienku besedy, ktorej som mala príležitosť sa zúčastniť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Pred pár týždňami som bola v bratislavskom Martinuse na besede s Martinom Selnerom. Pokiaľ je vám toto meno neznáme, Martin Selner je pracovníkom jedného pražského stacionára zameraného na ľudí s poruchou autistického spektra a autorom blogu Autismus & Chardonnay. V roku 2017 mu vyšla rovnomenná knižka a tento rok na jeseň sme sa dočkali pokračovania Autismus & Chardonnay: Pozdní zběr.

Martina som objavila pred necelým rokom. Jeho štýl ma ihneď upútal, pretože autizmus ukazuje v inom svetle, ako ho bežne prezentujú médiá. Nehovorí o ňom ani ako o dare, ani ako o prekliatí – hoci si uvedomuje jeho zápory, dokáže sa na ne pozrieť s nadhľadom a humorom. Vďaka tomu, že má skúsenosti z prvej ruky, sú jeho texty vždy veľmi osobné a láskavé. Svojich klientov volá „moje deti“, a s rovnakou láskou a úctou o nich aj rozpráva.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Diverzita účastníkov besedy bola neuveriteľná. Zo zachytených útržkov rozhovorov som vyrozumela účasť ako laikov, tak aj rodičov autistických detí, odborníkov a sociálnych pracovníkov. Taktiež ma veľmi milo prekvapila celková vysoká účasť na besede a potešilo ma, že záujem o autizmus rastie už aj v našich končinách.

Beseda ako taká bola tiež skvelá. Moderátorka Eva Petríčková, mamička autistickej dcérky a autorka blogu Spolu AUT, sa v téme autizmu výborne vyznala. Jej rozhovor s Martinom o „ich deťoch“ a problémoch, s ktorými sa autisti a ich blízki stretávajú, sa veľmi dobre počúval a zároveň nútil k zamysleniu. Najväčším problémom autistického sveta je stigma. O autizme sa hovorí len máličko, čo je aj dôvodom, prečo o ňom spoločnosť vie veľmi málo. Ľudia často nevedia, ako sa k autistickým jedincom správať; nevedia, čo od nich majú očakávať, čo vedie k prirodzenému strachu z nepoznaného.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Práve toto je zopár dôvodov, prečo si Martin a Eva založili svoje blogy – aby šírili osvetu. Aby sa o autizme nehovorilo len vážne. Aby ľudia mali šancu si prečítať skutočné príbehy o skutočných autistických jedincoch. Aby sa ľudia prestali autizmu báť.

Z besedy som odchádzala inšpirovaná, dobre naladená a hlavne motivovaná po dlhšej dobe napísať ďalší článok. Potešilo ma, že tu máme ľudí, ktorí sa v problematike autizmu vyznajú a dokážu o nej rozprávať. Ich slová boli plné nehy a pochopenia, ktoré nám v našich uponáhľaných životoch občas trochu chýbajú.

Ak budete mať počas sviatkov chuť a čas, určite vám môžem odporučiť prečítať si Martinov a Evin blog. Verím, že vás inšpirujú podobne ako mňa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prajem vám krásne vianočné sviatky plné pohody a dobrej nálady.

Rebeka Jirsáková

Rebeka Jirsáková

Rebeka Jirsáková

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Študentka IBD programu na Gymnáziu Jura Hronca v Bratislave. Moje najväčšie srdcovky sú prírodné vedy, írska hudba, kreslenie a knihy. Zbieram zážitky a som cestovateľka srdcom i dušou. Mojím snom je študovať medicínu a popularizovať vedu. Zoznam autorových rubrík:  Séria o autizmeNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu